خواص میگو و خرید میگو دریایی و خرید میگو پرورشی



میگو

میگو یکی از گونه های آبزی است که در میان ایرانیان نیز یک غذای محبوب محسوب می شود. میگو در آب های شیرین و شور زندگی می کند و به عنوان منبع غذایی بسیاری از آبزیان دیگر نیز به شمار می رود. این حیوانی آبزی توانایی بالایی در مقابل مواد سمی دریایی دارد.
به همین دلیل است که در آب های آلوده نیز می تواند زندگی کند. میگو سرشار از ید، پروتئین، کلسترول و کلسیم است و به دلیل داشتن ارزش غذایی متعدد، طرفداران زیادی دارد. این غذا روی سیستم گردش خون تاثیرات مثبت می گذارد.
در ایران میگوهای خوراکی آب شور در دریای عمان و خلیج فارس زندگی می کنند. این حیوان، کف زی است و به همین دلیل در نواحی کم عمق یافت می شود. این نوع را میگو دریایی می نامند. نوع دیگر میگو، میگوی پرورشی است که در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و خزر با استفاده از آب دریا که توسط کانال به سمت مزارع هدایت شده، مستقیما در محیط طبیعی دریا پرورش داده می شود.


میگو باسر و میگو بی سر

تفاوت میگو پرورشی و میگو دریایی (قیمت میگو دریایی و قیمت میگو پرورشی)

تفاوت این دو علاوه بر تفاوت گونه و نژاد، در صید و روش عرضه میگو است.

میگو دریایی و میگو پرورشی انواع متفاوت در خرید میگو هستند و قیمت میگو دریایی با قیمت میگو پرورشی متفاوت است.

گونه های مختلف میگو دریایی

میگو سفید
میگو صورتی
میگو موزی
میگو ببری
گونه های مختلف میگو را می توان هم به صورت میگو باسر و هم به صورت میگو بی سر تهیه کرد.

خواص میگو (خرید میگو دریایی و خرید میگو پرورشی)

میگو دارای خواص متعددی است که عبارتند از:

1- کاهش فشار خون
بیماران مبتلا به فشار خون می توانند میگو مصرف کنند. این غذا دارای مقدار زیادی امگا3 است و به همین دلیل می تواند فشارخون را کنترل کند. اما باید توجه داشته باشید که میگو را با نمک و روغن زیاد سرو نکنید. در این صورت نتیجه بالعکس می گیرید و نه تنها فشارخون کاهش نمی یابد، بلکه بیشتر هم می شود. همچنین اگر میگو را در مقدار زیادی روغن سرخ کنید، کالری آن زیاد می شود که در نتیجه فشارخون و وزن بدن نیز افزایش پیدا می کند.

2- میگو سرشار از سلنیوم
از دیگر خواص میگو باید به مقدار بالای سلنیوم آن اشاره کرد. این ماده معدنی دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و در نتیجه از بروز بیماری های گوارشی پیشگیری می کند. هر  گرم میگو دارای  درصد سلنیوم است. همچنین از امتیازات دیگر این ماده معدنی می توان از خاصیت ضدسرطان بودن آن نام برد. در واقع میگو به دلیل داشتن سلنیوم می تواند از بروز انواع سرطان روده، سرطان خون لوسمی و لنفوم هوچکین پیشگیری کند. براساس تحقیقاتی که صورت گرفته، مشخص شده است افرادی که میگو مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند. 

3- درمان کم خونی
کم خونی یکی از بیماری های شایع در میان بانوان ایرانی است. بویژه در دوره قاعدگی خانم ها بیشتر دچار کم خونی و فقر آهن می شوند. این در حالی است که مصرف میگو می تواند از بروز این بیماری پیشگیری کند. در عین حال افرادی که به فقر آهن مبتلا هستند، اگر به طور مرتب میگو مصرف کنند، می توانند به راحتی درمان شوند. هر 100 گرم میگو دارای 19 درصد آهن است. بسیاری از متخصصان تغذیه بر این نظر هستند که میگو می تواند به جای گوشت قرمز آهن مورد نیاز بدن را تامین کند، بدون اینکه کلسترول خون را افزایش دهد.

قیمت میگو دریایی و قیمت میگو پرورشی

4- کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
آلزایمر در نتیجه افسردگی و افکار منفی بروز می کند. حتی اختلال حواس هم در نتیجه وضعیت متشنج و نداشتن تعادل روحی رخ می دهد. این در حالی است که برخی از متخصصان تغذیه معتقدند با مصرف 2 تا 3 بار میگو در هفته می توان از بروز این بیماری ها پیشگیری کرد. میگو دارای مقداری اسیدهای چرب است که از بروز اختلال حواس و آلزایمر پیشگیری می کند. از سوی دیگر میگو موجب احساس خوشایند در افراد می شود و او را از افکار منفی باز می دارد.

5- تامین پروتئین و کلسترول 
در حالی که متخصصان تغذیه تاکید زیادی بر کاهش چربی خون بویژه در افراد سالمند دارند، جایگزین های مناسبی هم برای برخی از غذاهای پرکالری توصیه می کنند. از نظر این عده از متخصصان، میگو یکی از غذاهایی که دارای کلسترول و پروتئین زیادی است و می تواند نیاز روزانه بدن به این مواد را تامین کند. میزان کلسترول موجود در میگو بیشتر از تخم مرغ است و از سوی دیگر نسبت به غذاهایی از قبیل گوشت قرمز، کم خطرتر است و چربی خون را افزایش نمی دهد. میگو می تواند چربی خون را 10 درصد کاهش دهد و از سوی دیگر میزان کلسترول مفید و مورد نیاز بدن را تا 7 درصد تامین کند. 
اما باید توجه داشته باشید که میگو را به صورت سرخ شده میل نکنید. بلکه بهتر است میگو به صورت آب پز میل شود تا تاثیر خود را نشان دهد. به طوری که با مصرف دوازده عدد میگوی درشت بخارپز شده، 160 میلی‌گرم کلسترول وارد بدن می‌شود و سطح تری‌گلیسرید خون هم 13 درصد کاهش می یابد.

خرید میگو دریایی و خرید میگو پرورشی

6- غذایی مفید برای بیماران قلبی و عروقی
افرادی که به بیماری قلب و عروقی مبتلا هستند، می توانند به جای مصرف گوشت قرمز، میگو استفاده کنند. در هر صورت تمامی افراد به مقداری کلسترول و پروتئین نیاز دارند تا انرژی لازم برای فعالیت روزانه تامین شود. حال زمانی که فرد به بیماری قلبی و عروقی مبتلاست، نباید گوشت قرمز و سایر غذاهای پرکالری مصرف کند. زیرا خطر سکته و ایست قلبی را افزایش می دهند. اما به جای این غذاها می تواند، میگو مصرف کند. 

سرانه مصرف میگو در ایران

ایرانی ها به میگو علاقه زیادی دارند. براساس پژوهش هایی که از سوی کارشناسان تغذیه صورت گرفته، مشخص شده لست که ایرانی ها به طور متوسط 10 تا 20 کیلوگرم میگو در سال مصرف می کنند که در مقایسه با مصرف جهانی، در پایین جدول قرار می گیریم. در این میان تهرانی ها بیشتر سطح مصرف میگو را به خود اختصاص داده اند. میگو به دو صورت میگو باسر و میگو بی سر در بازار موجود است و هرکس طبق استفاده ی همیشگی خود می تواند انواع آن را خریداری کند.
استاندارد جهانی مصرف میگو برای هر نفر، بین 16 کیلوگرم در سال است. در کشورهای تایلند، فیلیپین، هند و اکوادور بیشترین میگوی جهان تولید می شود و به تبع آن، کشورهای مذکور نیز بیشترین مصرف کنندگان میگو هستند. نگین آبزیان نماینده رسمی شیلات ایران آماده ی ارائه بهترین خدمات به ایرانی های علاقه مند به خرید میگو دریایی و خرید میگو پرورشی است.

نحوه مصرف میگو

اگر چه میگو یکی از غذاهای محبوب و در عین حال مفید و مغذی است که خواص متعددی را به همراه دارد، اما باید توجه داشته باشید که این غذا تا زمانی مفید است که به طرز صحیح طبخ شود. ایرانی ها اغلب غذاها را به صورت سوخاری مصرف می کنند که برای بدن مضر است. بهتر است میگو را آب پز یا کبابی مصرف کنید. برای طعم بهتر آن هم می توانید از سبزیجات معطر و لیموترش تازه استفاده کنید.

طرز تهیه میگو 


تاریخ ایجاد: دوشنبه 22 آذر 1395
تعداذ بازدید:20410
print
بازگشت


rating
نام
ایمیل
نظر